TÜBİTAK : Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulu Kararları

(14-02-2013)

 Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulu' nun "Türkiye E - Devlet DeÄŸerlendirmesi ve Üstün Yetenekli Bireyler" konu baÅŸlıklı bir toplantı yapmıştır. Bu toplantıda alınan kararlara; 

http://www.tubitak.gov.tr/btky/25 adresinden eriÅŸebilirsiniz.

Özel yetenekli bireylerin desteklenmesi "Özel Yetenekli Bireylerin GeliÅŸtirilmesi Grup BaÅŸkanlığı" kurulmuÅŸtur.

 Bu BaÅŸkanlığı’nın görevleri:

1)  Özel yetenekli bireylerin tespit edilmesi, tanılanması, yönlendirilmesi ve yerleÅŸtirilmesi ilgili iÅŸ ve iÅŸlemleri yürütmek ve politikalar geliÅŸtirmek,

2)  Özel yetenekli bireylerin eÄŸitimini yaygınlaÅŸtırmak ve eÄŸitime eriÅŸimlerini artırmaya yönelik stratejiler hazırlamak, geliÅŸtirmek ve uygulanmasını saÄŸlamak,

3)  Özel yetenekli bireylerin eÄŸitimi ile ilgili eÄŸitim modelleri geliÅŸtirmek, deÄŸerlendirmek ve yaygınlaÅŸtırmak,

4)  Özel yetenekli bireylerin eÄŸitiminde görev alan öÄŸretmen ve personele yönelik verilecek eÄŸitimleri tespit etmek, planlamak ve uygulamak,

5) Özel yetenekli bireylerin eÄŸitimine yönelik ihtiyaç ve beklentileri karşılamak üzere araÅŸtırma, geliÅŸtirme ve planlama çalışmalarında bulunmak,

6) Ä°lgili sektör ve sivil toplum örgütleriyle iÅŸbirliÄŸi ve koordinasyonu saÄŸlamak,

7) Genel MüdürlüÄŸün iÅŸleyiÅŸi ile ilgili verilecek diÄŸer görevleri yapmak,

Şeklinde sıralanmıştır.

Önümüzdeki dönemde üstün yetenekli bireylerin desteklenmesi için “Üstün Yetenekli Bireyler Strateji ve Uygulama Planı 2013-2017”  hazırlanmıştır. Bu plana göre; üstün yetenekli bireylerin tanılanması, eÄŸitimleri, personelin yetiÅŸtirilmesi, eÄŸitim ortamlarının düzenlenmesi gibi konularda yapılacak çalışmalar yer almaktadır. Ayrıca, söz konusu strateji ve uygulama planında ülkemizde üstün yetenekli bireylere yönelik olarak örgün ve yaygın eÄŸitimde tek tip uygulamalar yerine bilgi ve deneyim paylaşımını esas alan, bireyin ilgi, yetenek ve potansiyeline göre farklılaÅŸtırılmış, bireyselleÅŸtirilmiÅŸ, zenginleÅŸtirilmiÅŸ, hızlandırılmış çoklu modeller önerilmektedir. Böylece örgün ve yaygın eÄŸitimde üstün yetenekli bireyler için yeni bir dönemin baÅŸlaması hedeflenmektedir. Önerilen eÄŸitim modelleri, bilimsel araÅŸtırmaya dayalı, esnek, farklılıkları göz önüne alan, kaynakları (kiÅŸi, malzeme, mekân, mali vb.)  en etkin ÅŸekilde kullanan, bireylerin yaratıcılıklarını kullanarak bir ürün ortaya koymalarına fırsat saÄŸlayan etkinliklerin planlanması, uygulanması ve deÄŸerlendirilmesine dayalıdır.

Temel amaç,  ülkemizin üstün yeteneklilerin eÄŸitimi ve istihdamı konusunda lider ülkelerden biri haline gelmesidir. Bu doÄŸrultuda üstün yetenekliler konusunda yeni bir eÄŸitim felsefesi oluÅŸturmak,  toplumda  yeni bir anlayış  geliÅŸtirmek,  eÄŸitim için milli  gelirden daha çok pay ayırmak,  çalışmaları hayat boyu öÄŸrenme ve rehberlik ilkesi ışığında sürdürmek, alınan kararlarda ve uygulamalarda süreklilik ve tüm öÄŸrenciler için fırsat eÅŸitliÄŸi saÄŸlamaktır.

20. yüzyılın ilk yarısından itibaren ülkeler üstünlüklerini kanıtlamanın bir yolu olarak spor/sanat ile fen ve matematik alanlarında üstün yetenekli bireylerin eÄŸitimine hız vermeye baÅŸlamış, bu bireylerin yeteneklerini sergilemelerini saÄŸlamışlardır. Günümüzde, ülkemiz de dâhil olmak üzere  pek  çok ülkenin kalkınma hedefleri arasında, üstün yetenekli bireylerin kendi ilgi alanlarını, yeteneklerini, yaratıcılıklarını geliÅŸtirmelerine yönelik fırsatları artırmak, ülkelerine ve dünyaya yararlı birer vatandaÅŸ olmalarını saÄŸlamak yer almaktadır. 

 

bu haber 6091 kez okundu.